Je hebt net je nieuwe site gemaakt en je wilt dat deze hoog gaat komen in google. Om hoog te komen in google in een competitieve niche is het niet genoeg om enkel je site online te zetten en wat pagina’s bij te maken.
In de wereld van online marketing zal je vaak aan linktrading moeten doen. Elke website die naar jouw website wijst geeft bij wijze van spreke een stem aan je website. Google gaat al deze stemmen samen nemen en zien welke website de meeste stemmen krijgt en deze hoger plaatsen. Natuurlijk hangt niet alles af van het aantal inkomende links dat je hebt. Als je website irrelevant is en een slechte structuur heeft dan gaat het natuurlijk niet werken.
Hoe ruil je links?
Je gaat eerst uitzoeken wat voor links en het aantal inkomende links je concurrentie voor een bepaald keyword heeft. Je concurentie kan namelijk een gewaardeerde site zijn met 5000+ inkomende links. Je beseft zelf dat dit onmogelijk gaat zijn om in een periode van 1-2 maand 5000+ links te verkrijgen. Zoek een andere combinatie van keywords om eerst op te ranken. In de plaats van te ranken op “laptops kopen” kan je proberen te ranken op “laptops kopen België”. De concurrentie gaat al wat minder zijn en tegelijkertijd bouw je ook al wat geloofwaardigheid op voor het keyword laptops kopen, laptops kopen zit namelijk ook in het keyword “laptops kopen België. Probeer uit te zoeken waar de links van de concurrentie van komen, dit kan je makkelijk doen via de backlink checker tool van backlinkwatch.com. Je krijgt de lokatie van de backlinks, de PR van die pagina en het keyword dat gebruikt is te zien. Probeer nu zelf een plan op te stellen om meer backlinks te krijgen. Je kan al beginnen met links te verkrijgen die de concurrentie al heeft.
Meest gemaakte fouten bij linktrading
De meest gemaakt fout is ongeduldigheid. Je wilt snel de concurrentie verslaan en je begint dus als een bezetene links te ruilen. Google waardeert dit niet, je bent een nieuwe site die in 3 dagen tijd 80 backlinks heeft gekregen van verschillende sites. Als je zoveel backlinks in een dag of 2 krijgt dan krijg je soms een penalty van google. Je moet een plan opstellen om over een periode van 2 a 3 maand het aantal inkomende links van je concurrenten voorbij te gaan.
De anchortekst of het keyword waarmee je een link maakt is van groot belang bij het linkbuilden. Een grote fout die sommige mensen maken is dan ook om een irrelevant keyword te gebruiken als anchortekst. Een voorbeeld: hey dit is mijn site over laptops klik hier. In dit voorbeeld probeer je met je laptopshop te ranken voor het keyword “klik hier” en dat willen we natuurlijk niet. Kies je keyword met zorg uit en verplaats je in de gedachtegang van de klant, wat zou de klant in typen in google om een laptop te kopen? Het is niet erg om tekst naast je keyword te gebruiken zoals in het voorbeeld, dit raad ik juist aan als het mogelijk is. De tekst benadrukt dat het over laptops gaat en het lijkt veel natuurlijker voor google.
Gebruik nooit keer op keer hetzelfde keyword! Google wilt dat alles zo natuurlijk mogelijk verloopt. Ga je dus 100 backlinks verkrijgen met het keyword laptop kopen dan lijkt dit zeker en vast niet natuurlijk. Probeer dus altijd een beetje af te wisselen. Je kan dit doen door combinaties te gebruiken zoals “Laptop kopen België”, “Goedkope Laptop België” “Laptop acer kopen”, “Laptop acer kopen België”. Probeer ook nu en dan iets te toe te passen wat gewone internetgebruikers zouden gebruiken als ze naar jouw site zouden linken namelijk een gewone link “http://www.laptop-shop.be/“. Ik raad je aan om voor 5% van je links zo’n link te gebruiken.
Kies je linkpartners met zorg uit, ze moeten relevant zijn aan jouw site en liefst een pr hebben die gelijkaardig is aan die van je eigen. De reden hiervan is dat je PR stuur naar elke link op je pagina zolang dat er geen “nofollow atribuut in de link staat”. Een groot aantal links sturen naar PR 0 sites kan dus nadelig zijn voor je eigen pagerank. Heb je links waarnaar je liever geen PR wilt sturen zoals affiliate links? Dan gebruik je de nofollow atribuut zoals in het volgende voorbeeld.
<a href="http://www.eendomein.be/" rel="nofollow">link anchortekst</a> Hou er wel rekening mee dat elke linkpartner een normale link van je wilt en geen nofollow.
Samenvatting
- Maak links aan naar het linkbuildinggedrag van je concurrentie, het heeft geen nut van 5000 backlinks te willen als je concurrenten er maar 2 hebben.
- Alles op zijn tijd, stel een plan op om over een periode van 2-3 maand backlinks te maken.
- Kies je backlinks zorgvuldig uit, ze moeten relevant zijn.
- Wissel af van anchortekst en gebruik af en toe een volledige url als anchortekst.
Zo zie je maar weer dat Zoekmachine optimalisatie een belangrijk onderdeel is van een commerciële website. Omdat de webshop www.laptop-shop.be goed geoptimaliseerd is voor “laptops kopen” heeft de site weer een backlink bij zonder ook maar iets te moeten doen. Natuurlijk is “klik hier” niet echt een goede link voor hun en kan je ook veel beter een laptop kopen in een laptopwinkel die geoptimaliseerd is voor het keyword “laptop kopen”.
En neen die laptopwinkel is niet van mij. :)
Speak Your Mind