De zoekfunctie wordt door vele webmasters gezien als iets om het de bezoeker makkelijker te maken. Zo kan de bezoeker via de zoekfunctie eenvoudig artikelen of producten vinden die hij anders moet gaan liggen te zoeken via het menu. Dit is natuurlijk vooral belangrijk bij grotere websites waar een zoekfunctie gewoonweg onmisbaar is.
De zoekfunctie als keyword tool
Nu heeft deze zoekfunctie nog een ander nut, namelijk het opsporen van longtails en misschien wel producten of onderwerpen die je kan gaan toevoegen. Zo kan je via analytics de bezochte pagina’s voor een bepaalde periode bekijken. Hoe je de search pagina’s moet herkennen hangt dan natuurlijk af van je CMS systeem. Zo heeft wordpress de zoekpagina website.be/s=[zoekwoord]. Je kan al de queries bekijken en diegene uitzoeken die je nuttig lijken om toe te voegen aan je website
Wat ook heel makkelijk is is dat er website/s=no-results komt te staan wanneer er geen resultaten gevonden kunnen worden die relevant zijn voor de opgegeven zoektermen. Dit is natuurlijk zonde want had de bezoeker dit wel gevonden op je website, dan had je misschien een extra verkoop gehad. Wat we dus gaan doen is de zoektermen waarvoor het mogelijk is gebruiken om de content van onze website uit te breiden.
Het is volgens mij ook mogelijk om de zoekfunctie van je website te integreren in Analytics maar helaas is mijn kennis van Analytics nog niet zo groot.
En ja ik weet het, hier is nog geen zoekfunctie, ik zal deze er eens op plaatsen als ik wat tijd heb. :)
Speak Your Mind